Základní škola T.G. Masaryka Rajhrad, okres Brno – venkov, příspěvková organizace Havlíčkova 452, 664 61 Rajhrad
IČ: 71 00 01 35
Datová schránka: i7zms9b
Fotogalerie
Že je na vodní hladině povrchové napětí a že má voda větší hustotu než olej, vám řekne každé dítě z nulťáčku. K příležitosti Světového dne vody jsme se v tematické části „Od kapičky k oceánu“ dozvěděli o důležitosti vody pro život na Zemi. Děti se seznámily s koloběhem vody, s podnebnými pásmy, skupenstvím vody a její ochranou. Žáci se nejlépe učí prožitkovým učením, a proto jsme zařadili do naší výuky spoustu zajímavých pokusů s vodou. Děti si vyzkoušely, jak funguje povrchové napětí na vodní hladině. Pokud dáme do vody kancelářskou svorku, spadne ke dnu, ale pokud ji opatrně vložíme na vodu, plave, právě díky povrchovému napětí. Dalším pokusem byly plavající rybičky s očkem na vodní hladině. Když děti daly kapku jaru do očka rybky, začala se pohybovat, protože jar zmenšil povrchové napětí vody.
Dále jsme si ověřovali s pomocí buzoly, že zmagnetizovaná jehla na vodní hladině vždy směřuje na sever a jih i poté, co ji přitáhneme zmagnetizovaným předmětem do jiného směru. Velkou zábavou bylo propichování pytlíku naplněného vodou ostrými tužkami. Voda nevyteče, otvor kolem tužky se zacelí právě díky povrchovému napětí a tlaku vody. Ze stejného důvodu je také důležité, jakým způsobem zaléváme čajový sáček. Pokud ho nejprve vložíme do nádoby a poté zalijeme vodou, sáček zůstane pod vodní hladinou. Pokud nejprve nalijeme vodu do nádoby a poté do ní vložíme sáček s čajem, bude plavat na vodě. Jestliže ho vložíme opatrně do nádoby s vodou ke dnu, zůstane na dně.
S pomocí vody, potravinářských barviv, temper, oleje a šumivých tablet jsme si s žáky vyrobili lávové lampy, barevný déšť a moře v láhvi. Po přidání šumivých tablet do nádoby s olejem a s obarvenou vodou začala barevná voda na dně v podobě šumivých bublin stoupat na hladinu vlivem oxidu uhličitého, který je lehčí než olej, po uvolnění oxidu uhličitého na hladině padaly bublinky barevné vody zpátky ke dnu. Tak nám vznikl efekt lávové lampy. Že má voda větší hustotu než olej, jsme si také vyzkoušeli přiložením sklenice s obarvenou vodou s folií na sklenici se stejným objemem oleje. Po vysunutí folie mezi sklenicemi si olej vyměnil pozici s vodou a dostal se nahoru. Radost dětí z objevování byla krásnou odměnou.
Olga Střihavková
Mohlo by Vás zajímat